meble sklep
 
Koszyk jest PUSTY
 
 

Podaj swój adres e-mail

projektowanie rabat kompozycje ogrodowe


24 oryginalne projekty rabat kwiatowych autorstwa znanych projektantów
Dostępność: na magazynie
(aktualizacja: 24-07-2014 18:02:01)
Wyprzedaż
35.00 PLN
47.15 PLN
Autor: Noael Kingsbury
Tytuł: PROJEKTOWANIE RABAT KOMPOZYCJE OGRODOWE
Tytuł oryginału: Designing Borders
Tłumaczenie: Filip Krzywiński
Rok wydania: 2007
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: 195x260 mm
Ilość stron: 192
Międzynarodowy Standardowy Numer Książki: ISBN 978-83-7495-204-0
Wydawnictwo: Muza S.A. (63)

Opis
Spis treści

PROJEKTOWANIE RABAT KOMPOZYCJE KWIATOWE

24 oryginalne projekty rabat, których autorami są znani projektanci ogrodów: John Brookes, Rupert Golby, Penelope Hobhouse, Noael Kingsbury, Piet Oudolf oraz Sandra i Nori Pope.

Dobór i kompozycja roślin na rabatach to sztuka, proces twórczy, który dla wielu osób jest kwintesencją ogrodnictwa i źródłem zamiłowania do uprawy roślin. Trawniki, żywopłoty czy grządki warzywne pełnią przede wszystkim funkcje użytkowe, natomiast rabaty kwiatowe uprawia się dla czystej radości, jaką wielu ludziom daje ogrodnictwo.

24 rabaty, zaprojektowane specjalnie na potrzeby niniejszej książki, ilustrują sposoby i strategie projektantów, którzy dobierają rośliny do tworzonych przez siebie kompozycji w celu dopasowania indywidualnego stylu do różnych warunków ogrodowych. Celem niektórych projektów jest uzyskanie artystycznego efektu, w innych na pierwszy plan wysuwa się zamiłowanie do bliskiego obcowania z roślinami. We wszystkich jednak uwzględniane są wymagania roślin. Wielu ogrodników jest zniechęconych wizją żmudnego procesu budowania efektownej rabaty, która będzie się zmieniać i rozrastać z upływem czasu. Dlatego na początku warto się przyjrzeć pracy ekspertów, zapoznać się z ich wskazówkami i podpatrzeć, jak dobierają rośliny o różnej budowie i fakturze, łączą barwy i kształty liści, dopasowują rośliny niskie do wysokich. Niniejsza książka jest swoistą antologią projektów różnych rodzajów rabat, w których doświadczeni projektanci prezentują właściwe zastosowanie roślin, oraz sposób ich dobierania do określonych warunków. Schematy ukazują różne kombinacje roślin tak dobranych, aby uzyskać określony efekt. Korzystają przy tym z różnych stylów i biorą pod uwagę rozmaite okoliczności, mogące mieć wpływ na estetykę rabaty.

John Brookes
Autor wielu publikacji z dziedziny projektowania ogrodów, przygotowuje nowych projektantów do zawodu. Kojarzony jest ze współczesnym nurtem w sztuce ogrodniczej, który skupia się na „architektonicznej" funkcji roślin.

Rupert Golby
Projektant ogrodów znany ze swego tradycyjnego podejścia, w którym najważniejsze miejsce zajmują same rośliny. Wykazuje się dużą wrażliwością zarówno na otoczenie, w jakim powstaje ogród, jak i na potrzeby swoich klientów.

Penelope Hobhouse
Autorka dużej liczby publikacji dotyczących doboru kolorów oraz studiów nad historią ogrodnictwa; współpracuje przy projektowaniu i restaurowaniu ogrodów. Jej pracę cechuje drobiazgowość w badaniach i świadomość historycznych procesów kształtujących sztukę ogrodniczą.

Noael Kingsbury
Pisarz i projektant ogrodów opowiadający się za radykalnymi rozwiązaniami i ekologicznym podejściem do układów roślinnych. Głęboko wierzy w ideę tworzenia ogólnodostępnych stref zieleni miejskiej, dla których dobrą inspiracją jest różnorodność układów roślinnych występujących w przyrodzie.

Piet Oudolf
Znawca roślin, który w nowoczesny sposób postrzega związek pomiędzy formalną strukturą a bujną roślinnością. Projektuje ogrody oraz, razem z żoną Anją, prowadzi w Holandii świetnie prosperującą szkółkę, specjalizującą się w hodowli traw i bylin.

Nori i Sandra Pope
Ten małżeński zespół to guru kolorystyki w dzisiejszym świecie projektowania zieleni. Zajmują się raczej ogrodnictwem, są bardziej znawcami roślin niż projektantami. Rozgłos przyniósł im ogród przy Hadspen House w Somerset, w Anglii, który najpierw dogłębnie przeobrazili a teraz na stałe się nim opiekują.

 

Jakie otrzymali instrukcje?
Projektanci zostali poproszeni o przedstawienie czterech projektów rabat dla ogrodu średniej wielkości. Ponadto nie otrzymali żadnych wytycznych, ważne było tylko to, aby przygotowane propozycje się nie powtarzały. Mieli możliwość stworzenia nowych projektów od podstaw - wolnych - od ograniczeń, jakie często niesie ze sobą codzienna rutynowa praca; mogli też zrealizować kompozycje oddające ich własny styl i zamiłowanie do roślin.

Czasami udaje się przenieść cały projekt prosto z „papieru" do ogrodu, ale to rzadki luksus. Zwykle napotykamy wiele różnych ograniczeń w już istniejących ogrodach, poczynając od kształtu i stylu architektonicznego domu i sąsiadujących zabudowań, a kończąc na różnych charakterystycznych elementach otoczenia, np. pięknych drzewach rosnących w ogrodzie sąsiada. Zatem zbytnie przywiązywanie się do danego rozwiązania podpatrzonego na pokazie ogrodniczym może się okazać niebezpieczne, ponieważ nikłe są szansę przeniesienia go bez zmian na „nasze podwórko". Ogród może być piękny sam w sobie, ale czy wkomponuje się w otoczenie? Inspiracje muszą iść w parze z wymogami praktycznymi. Jeżeli zainteresuje nas konkretny projekt opisany w tej książce i uznamy, że pasuje do naszego ogrodu, przed przystąpieniem do sadzenia należy gruntownie przemyśleć parę spraw.

Po pierwsze: warto się upewnić, czy styl nasadzenia pasuje do ogrodu i nie doprowadzi do niepożądanego dysonansu z otoczeniem. Po drugie: należy zbadać, czy rośliny użyte w projekcie pasują do gleby, klimatu oraz ogólnej estetyki ogrodu (trzeba to sprawdzić w encyklopedii roślin, a jeżeli nie można zapewnić roślinom odpowiednich warunków, dobrać inne). Jeżeli projektowana rabata jest zbyt duża, trzeba ją zmniejszyć i zmodyfikować projekt. Rabata powinna się prezentować ciekawie przez cały rok, dlatego należy dodać rośliny zimozielone lub takie, które będą kwitnąć kolejno po sobie przez cały sezon wegetacyjny. Proponowane schematy mogą być podstawą dla własnego projektu - samodzielnego doboru kolorów i roślin o ciekawych kształtach.

Autorzy przygotowali dla czytelników tak dokładnie opracowane plany, jak czynią to dla swoich klientów. Wszystkie projekty są przewidziane do ogrodów o średnich rozmiarach, przeciętnie urodzajnej glebie i standardowych warunkach, chyba że występują jakieś ograniczenia. Podana jest również szacunkowa liczba wymaganych roślin.

Zanim omówimy bliżej nasze projekty i opiszemy główne zasady komponowania rabat, zobaczymy, jak czas wpłynął na rozwój rabaty - umieścimy nasze 24 rabaty w przekroju czasowym.

Rabata jako forma nasadzenia istniała, w tej czy innej postaci, od dawna, odkąd ludzie zaczęli uprawiać rośliny dla przyjemności i ozdoby. Jednak dopiero pod koniec XIX wieku rozwój rabaty - jako formy uprawy - zaczął nabierać tempa. Pojawiły się złożone układy, często eksponujące rośliny egzotyczne i ozdobne rośliny jednoroczne. Na początku XX wieku większym zainteresowaniem zaczęły się cieszyć rośliny zimotrwate niż sezonowe, a w Wielkiej Brytanii i środkowej Europie skupiono się na bylinach zielnych. Rabata zielna osiągnęła szczyt rozwoju w Anglii za panowania Edwarda VII. jako majestatyczne ukoronowanie wysiłków całej armii ogrodników, z wielkim finałem kolorów przypadającym na późny okres lata. Od tego czasu, tj. od pierwszych lat XX wieku, uwidoczniła się tendencja do bardziej swobodnego podejścia w projektowaniu krajobrazu. W Anglii, Gertrudę Jekyll tworzyła nasadzenia charakteryzujące się wymyślnymi projektami w doborze kolorów. Często za punkt wyjścia służyły jej plany, które przygotowywała wspólnie ze swoim współpracownikiem, architektem Edwinem Lutyensem. Nieco później pisarka Vita Sackville-West wniosła do sztuki ogrodniczej posmak nieformalnego uroku rodem z wiejskich ogrodów. Popularyzowała swoje nowatorskie pomysły po- przez artykuły prasie opisujące jej pracę przy pielęgnacji modelowego wówczas ogrodu w Sissinghurst w hrabstwie Kent. W tym czasie w ogrodnictwie środkowoeuropejskim dominowały raczej byliny niż krzewy, ponieważ niektóre krzewy uważane w Wielkiej Brytanii czy Francji za zimotrwałe, łatwo tam obumierały lub ulegały przemrożeniu podczas ostrych zim. Jedną z najbardziej wpływowych postaci dla tego okresu (a być może w ogóle najbardziej wpływową), jeżeli chodzi o uprawę bylin i traw, był niemiecki projektant Karl Foerster. Ten wielki znawca szkółek roślinnych i pisarz o dużym dorobku zaczął w latach 30. i 50. XX wieku promować styl naturalistyczny, stosując trawy oraz naturalne odmiany bylin. Praca Foerstera nie została szeroko doceniona w Anglii, mimo to jego idee wywarły znaczny wpływ na rozwój sztuki ogrodniczej w Europie Środkowej i w Stanach Zjednoczonych. Wolfgang Oehme z amerykańskiego zespołu projektanckiego Oehme Van Sweden kształcił się w tradycji Foerstera, również Piet Oudolf uważa jego pracę za jedną ze swoich głównych współczesnych inspiracji.

Końcowym efektem owych przemian i eksperymentów, jakim podlegała forma rabaty z upływem czasu, stała się rabata mieszana. Z uwagi na to, że niewiele ogrodów amatorskich może pomieścić rabaty obsadzone wyłącznie bylinami lub letnimi roślinami jednorocznymi, zaistniała tendencja do łączenia różnych gatunków na jednej rabacie. Rabata mieszana spełnia wiele różnych funkcji: wiosną kwitnące krzewy nadają strukturę i zapewniają osłonę, rośliny cebulowe dodają kolorytu, byliny kwitną wiosną i latem, a rośliny jednoroczne wypełniają luki, ciesząc oko w porze letniej. Ostatnio coraz więcej sadzi się na rabatach roślin pnących, które obrastają obeliski, pergole i inne elementy architektury ogrodu, a także warzyw, korzystając z ich kolorystyki (np. buraka ćwikłowego, czerwonej kapusty czy czerwonej sałaty). Typowe rabaty z początku wieku były bardzo uporządkowane, a kąt nachylenia, czyli takie ustawienie roślin, aby wysokie znajdowały się z tyłu, a niskie z przodu, bardzo przestrzegany. Dzisiaj stosuje się bardziej swobodne strategie kompozycji roślin dotyczące wysokości ich łodyg oraz pokroju. Pozorny nieład ogrodu wiejskiego stanowił tu dużą inspirację. Mimo to różne style obsadzania roślin ciągle opierały się na zastosowaniu jakiegoś tła w postaci np. żywopłotu, ściany lub płotu, co sprawiało, że rośliny były widoczne tylko z pewnej, ograniczonej perspektywy. Przełom nastąpił w latach 60. dzięki spopularyzowanej przez Alana Blooma „rabaty wyspowej". Otoczone morzem trawnika wysepki obsadzano krzewami i bylinami, zwykle sadzonymi wokół „trzonu" wyższych roślin, znajdującego się w środku. Rabaty wyspowe wprowadziły więcej możliwości do projektowania nasadzeń mieszanych, ponieważ można je było podziwiać patrząc z wielu kierunków. Ogród Beth Chatto w Essex również stał się od tamtych czasów popularny dzięki nieformalnemu, płynnemu układowi i roślinom najlepiej dobranym do panujących warunków.

Ostatnie przemiany w komponowaniu rabat wynikają z coraz większej wśród ogrodników wiedzy o wymaganiach roślin wegetujących w warunkach naturalnych. Niemieckie rabaty miejskie o wyrazistym, naturalistycznym stylu zasługują na szczególną uwagę. Stanowią formę pośrednią pomiędzy łąką a rabatą zielną. Są to rabaty otwarte, których ścieżki wiją się wśród bylin i traw aranżowanych w romantyczne kompozycje. Holenderscy projektanci, tacy jak Mien Ruys i Piet Oudolf, również proponują inne spojrzenie na rabatę - pierwszy poprzez silny nacisk na element architektoniczny, drugi pokazuje nieco bardziej romantyczny styl dzięki skoncentrowaniu się na samych roślinach, ich kształtach i formach.

Czego oczekuję po mojej rabacie? Wybór miejsca
Bardzo ważne jest sprecyzowanie funkcji, jaką ma pełnić rabata. Chcemy nią zadziwić naszych gości, czy będzie to raczej miejsce do uprawy ulubionych roślin? Ma pomóc w odgrodzeniu jakiejś przestrzeni, np. biegnąc wzdłuż płotu czy żywopłotu, czy raczej znaleźć się pośrodku trawnika? Czy ma zawierać rośliny wysokie, na które patrzy się podnosząc wzrok, czy tylko niskie, aby można było spoglądać ponad nią? Następnie należy dokonać analizy otoczenia. Nowa rabata może wypełnić puste miejsce lub niezagospodarowaną przestrzeń, na przykład róg utworzony przez stykające się pod kątem prostym ściany. Może pokryć skarpę lub ukryć jakiś niemiły dla oka szczegół. Szczególnie pomocne, jeżeli chodzi o nasadzenia blisko frontu budynków, są projekty Johna Brooksa, zawierające okazałe rośliny podkreślające architekturę przestrzeni, sadzone tak, by komponować się z otoczeniem. Nasłonecznione ściany będące tłem, które chroni rośliny, pozwalają na zasadzenie w niektórych miejscach roślin podzwrotnikowych, które lubią dodatkowe ciepło i osłonę. Dzięki sprecyzowaniu przeznaczenia rabaty łatwiejsza będzie decyzja o doborze roślin.

Wymiary ogrodu ograniczają wielkość rabaty, na to nic nie można poradzić, ale do nas należy wybór lokalizacji. Przede wszystkim rabata musi się znaleźć w takim miejscu, żeby była widoczna z okien domu, tarasu, kącika wypoczynkowego lub miejsca przeznaczonego na grill. Zwyczajowo przyjmowało się, że rabatę powinno się oglądać z pewnej odległości, ale ostatnio pogląd ten uległ zmianie. Projekty ogrodów o nawierzchni żwirowej powstałe w ostatnich latach zacierają granicę pomiędzy ścieżkami a strefami roślinności (patrz: żółto-niebieska rabata Ruperta Goldby'ego oraz suchy kwietnik Popędów.

Kolejna nowość to wprowadzenie wąskich ścieżek biegnących wśród gęstego nasadzenia, aby zwiedzaniu rabaty towarzyszyło większe poczucie intymności. Takie ścieżki to ważny element współczesnych rabat niemieckich; stosuje je również w swoich pracach Piet Oudolf. Innym pomysłem jest wykorzystanie podniesionych pomostów, z których można patrzeć na rabatę z góry, oraz umieszczenie roślin na skarpie, co daje efekt odwrotny.

Wprowadzenie

John Brookes
Rabata inspirowana roślinami tropikalnymi
Rabata o efektownym listowiu w małym miejskim ogrodzie
Klomb roślin liściastych w zacienieniu
Współczesny klomb mieszany

Rupert Golby
Piękna rabata przez cały sezon
Wonna rabata kwiatowo-zielna
Rabata z roślin o bujnym listowiu
Rabata żółto-niebieska

Penelope Hobhouse
Prostokątna rabata wyspowa wokół krzewów o purpurowobrązowych liściach
Rabata zimowa w cieniu z dodatkiem kwiatów letnich i wiosennych
Mieszana rabata z krzewami w pełnym słońcu
Rabata w słońcu na tle cisowego żywopłotu

Noael Kingsbury
Rabata stepowa
Łatwe w pielęgnacji nasadzenie naturalistyczne
Rabata w stylu preriowym
Rabata egzotyczna

Piet Oudolf
Narożna rabata letnia
Okrągła rabata letnia, efektowna także zimą
Rabata o nawierzchni żwirowej
Wczesnokwitnąca rabata o efektownym ulistnieniu

Nori i Sandra Pope
Dekoracyjny ogród warzywny w odcieniach oranżu i śliwki
Jesienna rabata w odcieniach oranżu i śliwki
Rabata na wilgotnym podłożu, w odcieniach oranżu i śliwki
Rabata na suchej nawierzchni żwirowej, w odcieniach oranżu i śliwki

Indeks

Zbliżone produkty
Z kategorii:
Wydawnictwo:
|
Zamów telefonicznie
Zamówienia możecie Państwo składać drogą telefoniczną pod numerami:
017 851 83 43
017 250 28 10 fax
Komentarze użytkowników:
Opinie
Bardzo cieszymy się z zaufania jakim nas Państwo obdarzacie, cenimy wszystkie rzetelne uwagi i sugestie, także te krytyczne
Zamów telefonicznie
Zamówienia możecie Państwo składać drogą telefoniczną pod numerami:
017 851 83 43
Online: 1
Copyright © 2004-2014 meble.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptacje Regulaminu
do góry