meble sklep
 
Koszyk jest PUSTY
 
 

Podaj swój adres e-mail

samoloty z papieru modele do wycinania


14 fantastycznych samolotów z papieru, łatwe do wycięcia i sklejenia, wskazówki dotyczące oblatywania modeli
Dostępność: na magazynie
(aktualizacja: 24-10-2014 18:03:43)
20.90 PLN
Autor: Andreas Martius
Tytuł: SAMOLOTY Z PAPIERU MODELE DO WYCINANIA
Tytuł oryginału: Papierflieger. Das Ausschneidenbuch
Tłumaczenie: Dagmara Matuszak
Rok wydania: 2010
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: 210x280 mm
Ilość stron: 64
Międzynarodowy Standardowy Numer Książki: ISBN 978-83-7175-700-6
Wydawnictwo: DELTA W-Z (7)

Opis
Spis treści

SAMOLOTY Z PAPIERU MODELE DO WYCINANIA

14 fantastycznych samolotów z papieru, łatwych do wycięcia i sklejenia, z diagramami przedstawiającymi składanie krok po kroku oraz ze wskazówkami dotyczącymi oblatywania modeli

Małe modele samolotów z kolorowego papieru wspaniale wyglądają i łatwo je zrobić. Wystarczy po prostu wyciąć poszczególne części i skleić je według instrukcji, krok po kroku. Wykonany model musi mieć zapewnioną optymalną trajektorię lotu. Szczególną cechą proponowanych w tej książce samolotów są ich nazwy: każdy z nich nosi imię jednego ze słynnych pionierów awiacji, na przykład Ottona Lilienthala, Charlesa Lindbergha, Louisa Bleriota czy Amelii Earhart.

• 14 fantastycznych samolotów z papieru

• Łatwe do wycięcia i sklejenia

• Diagramy przedstawiające składanie krok po kroku

• Wskazówki dotyczące oblatywania modeli

Wyruszając dzisiaj w podróż samolotem czy to w interesach, czy na urlop, zwykle nie pamiętamy o tym, że latanie przez setki lat stanowiło marzenie ludzkości; marzenie, które dopiero stosunkowo niedawno stało się rzeczywistością. Pierwszy w historii lot samolotem o napędzie silnikowym odbyli bracia Wright w 1903 roku. Prowadząc wytwórnię rowerów, przez lata eksperymentowali z modelami i rozmaitymi prototypami samolotów, aż wreszcie udało im się uzyskać kontrolę nad startem, manewrami podczas lotu i lądowaniem.

Po tych początkach lotnictwo zaczęło rozwijać się w zawrotnym tempie, a zaledwie 66 lat później ludzie wylądowali na Księżycu. Dzisiaj produkowane są komfortowe samoloty, w których bezpiecznie i bardzo szybko może przemieszczać się kilkuset pasażerów naraz. Kilkugodzinny przelot z Paryża do Nowego Jorku traktujemy jako coś oczywistego. Tę dzisiejszą łatwość latania zawdzięczamy odwadze nielicznych idealistów - kobiet i mężczyzn - którzy zdobywali przestworza w prymitywnych jeszcze maszynach. Spośród owych pionierów lotnictwa Charles Lindbergh pierwszy samotnie pokonał trasę z Nowego Jorku do Paryża. Zajęło mu to 33,5 godziny. Jego - niebywale wówczas ryzykowny - przelot nad Atlantykiem przyniósł mu natychmiastową sławę.

Historia lotnictwa to fascynująca księga, pełna wciągających, choć często dramatycznych przygód kobiet i mężczyzn za sterami samolotów. Kilkoro z nich chciałbym Państwu przedstawić w tej książce. Niechaj będzie to zachętą do bliższego zapoznania się z ich życiorysami.

Lot małych papierowych modeli nie jest wprawdzie tak spektakularny jak prawdziwego samolotu, niemniej jednak obserwacja niewielkiego modelu, który - szybując - zatacza w powietrzu kręgi, jest pasjonująca. Zbudowanie prostej konstrukcji wymaga jedynie użycia nożyczek i kleju. Aerodynamiczne wskazówki dotyczące oblatywania modeli pozwalają na studiowanie ich zachowania w locie bez konieczności odwoływania się do suchych fizycznych formułek.

Życzę Państwu doskonałej zabawy z pionierami lotnictwa i - oczywiście - z modelami samolotów!

Samolot w locie jest poddawany działaniu czterech sił, między którymi zachodzą określone relacje. Są to: grawitacja (siła ciążenia), siła nośna, siła ciągu i opór powietrza. Ciężar własny samolotu jest większy od ciężaru powietrza, dlatego siła ciążenia przyciąga maszynę ku ziemi. Żeby samolot mógł się unosić w powietrzu, musi powstać siła równoważąca działanie siły ciążenia, czyli siła nośna. Wytwarza ją samo powietrze, które w określony sposób opływa płaszczyzny nośne samolotu. Na górnej powierzchni płaszczyzny nośnej powstaje podciśnienie, zasysające samolot do góry, pod spodem zaś nadciśnienie, które dodatkowo pcha go od dołu. Samolot - inaczej niż śmigłowiec - musi bardzo szybko poruszać się naprzód, w przeciwnym bowiem razie powietrze nie będzie opływać płaszczyzn nośnych i nie wytworzy się siła nośna. W prawdziwym samolocie potrzebny napęd wytwarza turbina lub silnik odrzutowy.

Samoloty papierowe konieczną siłę ciągu uzyskują w wyniku ręcznego wyrzucenia modelu w powietrze. Ten początkowy napęd ulega jednak wyhamowaniu przez opór powietrza. Powietrze jest więc z jednej strony konieczne, by zapewnić wznoszenie samolotu przez opływające go prądy, z drugiej stro-

ny jednak jego opór sprawia, że lecący samolot wyhamowuje. Ponieważ papierowy model wyrzucony w powietrze nie ma dodatkowego napędu, opór powietrza wyhamowuje jego lot do momentu, aż siła nośna staje się mniejsza niż siła ciążenia. Wówczas opada on ku ziemi.

Porady

• Do montażu samolotów potrzebne będą ostre nożyczki, nadające się również do wycinania drobnych elementów.

• Zalecany jest ekstrauniwersalny klej UHU, który wysychając - twardnieje i dzięki temu nadaje modelom dodatkową stabilność.

• Przed wycięciem poszczególnych elementów samolotu można skopiować arkusz, na którym są rozrysowane. Do tego celu nadaje się papier o gramaturze od 160 do 300 g/m2. Konstrukcja wykonana z lżejszego papieru nie będzie stabilna. Z kolei modele wykonane z gęstszego papieru lepiej nadają się do lotów na zewnątrz, są bowiem - ze względu na większy ciężar - bardziej odporne na podmuchy wiatru. W ich wypadku jednak maleje zasięg lotu ślizgowego, czyli długość odcinka między startem (wypuszczeniem) a lądowaniem. Natomiast lżejsze samoloty mogą wprawdzie latać tylko w przestrzeni zamkniętej, ale za to mają większy zasięg. Należy też zwrócić uwagę na zgodność gramatury papieru z rodzajem kserokopiarki - niektóre urządzenia nie obsługują gramatury większej niż 200 g/m2.

• UWAGA! Nigdy nie puszczamy modelu samolotu w stronę osób lub przedmiotów!

Kadłub samolotu ujmujemy poniżej skrzydeł (w wypadku modelu „Orville & Wilbur Wright" - przed skrzydłami) i z rozmachem wypuszczamy samolot poziomo przed siebie. Jego nos nie może być skierowany ani ku górze, ani w dół.

Lot ślizgowy: samolot jest optymalnie wyważony. Pompowanie: samolot ciąży ogonem w dół. Ster wysokości (stateczniki poziome) wyginamy nieco ku dołowi (w wypadku modelu „Orville & Wilbur Wright" - do góry).

Lot nurkowy: samolot ciąży nosem w dół. Ster wysokości wyginamy nieco ku górze (w wypadku modelu „Orville & Wilbur Wright" - ku dołowi).

Jeśli model przechyla się na prawo (patrząc w stronę kierunku lotu), wyginamy prawą lotkę lekko ku dołowi, a lewą - ku górze. Jeżeli natomiast przechyla się w lewo w stosunku do kierunku lotu, wyginamy prawą lotkę lekko ku górze, a lewą - ku dołowi.
Jeżeli chcemy, by samolot skręcił w lewo, prawą lotkę wyginamy lekko w dół, lewą lekko ku górze, a ster kierunku - w lewo. Jeśli zaś ma lecieć w prawo, lewą lotkę wyginamy lekko w dół, prawą lekko w górę, a ster kierunku - w prawo.

Niektóre modele są wyposażone w zaczep do gumowej wyrzutni, umieszczony u dołu kadłuba. W takim wypadku jedną ręką zaczepiamy gumkę o hak, drugą chwytamy statecznik pionowy i ciągniemy samolot do tyłu. Kiedy osiągniemy pożądane napięcie gumy, puszczamy statecznik. W zależności od stopnia napięcia gumy samolot wzbija się mniej lub bardziej pionowo do góry. Ponieważ w ten sposób można osiągać bardzo duże wysokości, tego rodzaju loty powinno się wykonywać jedynie na otwartej przestrzeni.

Samoloty z papieru

Porady i wskazówki

W locie

Otto Lilienthal

Bracia Wright

Louis Bleriot

Paul Cornu

Melli Beese

Charles Lindbergh

Amelia Earhart

Jean Mermoz

Antoine de Saint-Exupery

Thea Rasche

Arkusze z elementami do wycinania

Zbliżone produkty
Z kategorii:
Wydawnictwo:
|
Zamów telefonicznie
Zamówienia możecie Państwo składać drogą telefoniczną pod numerami:
017 851 83 43
017 250 28 10 fax
Komentarze użytkowników:
Opinie
Bardzo cieszymy się z zaufania jakim nas Państwo obdarzacie, cenimy wszystkie rzetelne uwagi i sugestie, także te krytyczne
Zamów telefonicznie
Zamówienia możecie Państwo składać drogą telefoniczną pod numerami:
017 851 83 43
Online: 1
Copyright © 2004-2014 meble.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptacje Regulaminu
do góry