meble sklep
 
Koszyk jest PUSTY
 
 

Podaj swój adres e-mail

Hobby

 (147)

światło w fotografii magia i nauka


Bez światła nie ma fotografii – wie o tym każdy - tylko nieliczni potrafią jednak tak nad nim zapanować
Dostępność: na magazynie
(aktualizacja: 22-10-2017 00:06:21)
Wyprzedaż
41.94 PLN
54.90 PLN
Autor: Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua
Tytuł: ŚWIATŁO W FOTOGRAFII MAGIA I NAUKA
Tytuł oryginału: Light: Science and Magic
Tłumaczenie: Paweł Kazimierczak
Rok wydania: 2009
Miejsce wydania: Łódź
Oprawa: miękka
Format: 170x240 mm
Ilość stron: 344
Międzynarodowy Standardowy Numer Książki: ISBN 978-83-7579-071-9
Wydawnictwo: Galaktyka (14)

Opis
Spis treści

ŚWIATŁO W FOTOGRAFII MAGIA I NAUKA

"Światło w fotografii: magia i nauka" zdobyła główną nagrodę w konkursie na Fotograficzną Publikację Roku FPR 2009, w kategorii TECHNIKA, organizowanego przez przez Galerię f5 i Księgarnię Fotograficzną

Doskonała książka o oświetleniu w fotografii. Dowiesz się z niej, czym jest światło, oświetlenie i odbicie, oraz jak i co najważniejsze – dlaczego je stosować, aby osiągnąć zamierzone efekty. Na konkretnych przykładach autor wyjaśnia, jak fotografować różnorodne materiały (szkło, metal), jakiego światła użyć do portretu, jak radzić sobie z przedmiotami białymi na białym tle i czarnymi na czarnym tle, oraz co powinno znaleźć się w podręcznym ekwipunku fotografa.

Powiedzenie „Kto nie ma w głowie – ten ma w Photoshopie” trafnie określa dzisiejsze rozumienie fotografii. Światło w fotografii: magia i nauka przypomina natomiast o tym, że warsztat to podstawa każdej profesji. Zdjęcia można robić nawet pudełkiem z dziurką, niepotrzebne są miliardy pikseli, skomplikowana elektronika czy układy optyczne warte tyle, co dobry samochód. Jednak żadna fotografia nie powstanie bez udziału światła.
Dla wielu fotografów ta książka stanie się praktycznym podręcznikiem pomocnym w świadomej pracy z najważniejszym narzędziem – światłem.
Wacław Wantuch

Bez światła nie ma fotografii – wie o tym każdy. Tylko nieliczni potrafią jednak tak nad nim zapanować, by osiągnąć na zdjęciu zamierzony efekt. Dzięki książce Światło w fotografii: magia i nauka zawiłości prawidłowego oświetlania nawet najtrudniejszych scen staną się... jasne. Każde zagadnienie zostało zilustrowane czytelnymi grafikami i zdjęciami poglądowymi. Dzięki temu nawet początkującym amatorom książka dostarczy informacje, które będą mogli wykorzystać w codziennym fotografowaniu. Profesjonaliści otrzymają natomiast szansę na uporządkowanie i pogłębienie swojej wiedzy. Książkę tę polecamy wszystkim miłośnikom fotografii.
Redakcja Fotopolis.pl

Doskonała książka o oświetleniu w fotografii. Dowiesz się z niej czym jest światło, oświetlenie i odbicie, oraz jak i co najważniejsze - dlaczego je stosować, aby osiągnąć zamierzone efekty. Na konkretnych przykładach autor wyjaśnia, jak fotografować różnorodne materiały (szkło, metal), jakiego światła użyć do portretu, jak radzić sobie z przedmiotami białymi na białym tle i czarnymi na czarnym tle, oraz co powinno znaleźć się w podręcznym ekwipunku fotografa.

Powiedzenie „Kto nie ma w głowie – ten ma w Photoshopie” trafnie określa dzisiejsze rozumienie fotografii. Światło w fotografii: magia i nauka przypomina natomiast o tym, ze warsztat to podstawa każdej profesji. Zdjęcia można robić nawet pudełkiem z dziurka, niepotrzebne są miliardy pikseli, skomplikowana elektronika czy układy optyczne warte tyle, co dobry samochód. Jednak żadna fotografia nie powstanie bez udziału światła. Dla wielu fotografów ta książka stanie się praktycznym podręcznikiem pomocnym w świadomej pracy z najważniejszym narzędziem – światłem.
Wacław Wantuch

Fil Hunter (Virginia, USA) to znany, ceniony fotograf, specjalizujący się w fotografowaniu martwej natury, w fotografii ilustracyjnej oraz w tworzeniu efektów specjalnych w reklamie; jego kariera trwa już ponad trzy dekady. Klientami tego znanego fotografa są m.in.: News & World Report, Time Life Books i National Geographic. Hunter wykładał fotografię na uniwersytecie i pracował jako konsultant techniczny przy produkcji wielu publikacji fotograficznych. Jest trzykrotnym laureatem nagrody Virginia Professional Photographer's Grand Photographic Award.

Steven Biver (Virginia, USA) to fotograf reklamowy z ponad trzydziestoletnim stażem, specjalizujący się w fotografowaniu martwej natury, w portretowaniu, wykonywaniu fotomontażu i w cyfrowym przetwarzaniu obrazów. Na liście jego klientów znajdują się takie firmy, jak Du Pont, Johnson & Johnson, Mobil, „Newsweek", Conde Nast i IBM. Otrzymał nagrody i wyróżnienia pism „Communication Arts", „Graphis", „Addy", „How Magazine", „AR100", „Print Magazme" i od firmy Adobe, która - by zainspirować innych fotografów - umieściła prace Bivera na płycie z dodatkami do znanego programu Photoshop.

Paul Fuqua (Virginia, USA) w 1970 roku założył firmę zajmującą się produkcją audiowizualną. Jest autorem wielu materiałów edukacyjnych, szkoleniowych, opartych na metodach wizualnych, objaśniających wiedzę z zakresu prawa, nauk przyrodniczych i ochrony środowiska.

Fotografia nie istnieje bez światła. To ono powoduje, że na filmie lub światłoczułej matrycy zapisany zostaje obraz tego, co fotografujący zobaczył lub wymyślił. Talent i wrażliwość autora są bez wątpienia konieczne, ale by zdjęcie miało siłę przekonywania, potrzebne jest jeszcze uwodzące widza magiczne działanie światła. Właśnie dzięki relacji światła i cienia rodzi się wrażenie trójwymiarowości na płaskiej kartce fotografii, a kontrast walorów i barw wzmacnia energię przekazu Fotograf, by być kreatywnym twórcą obrazu, musi całkowicie panować nad światłem.

Wielką pomocą w zgłębianiu tajników światła jest książka Fila Huntera, Stevena Bivera i Paula Fuqua Autorzy w niezwykle klarowny sposób opisują najbardziej skomplikowane sposoby posługiwania się światłem. Analizują najtrudniejsze tematy, jak fotografia szkła czy metalu, i pokazują metody pokonywania trudności, które bez wątpienia stwarza fotografowanie czarnego na czarnym i białego na białym. Krótki wstęp przybliży definicję światła oraz specyfikę jego natury. Następne rozdziały zawierają wyłącznie wiedzę praktyczna, niebywale przydatną w codziennej pracy fotograficznej.

Jako najważniejszy element budowania dobrego oświetlenia autorzy uwypuklają związek między kątem ustawienia światła względem obiektu a kątem, z jakiego aparat fotograficzny patrzy na obiekt. Zwracają u uwagę na rolę wielkości źródła światła w poprawnym oświetlaniu trudnych tematów. Podpowiadają szczegółowe rozwiązania prowadzące do kreacji magicznych obrazów, którym widz nie będzie mógł się oprzeć. Dzielą się wiedzą do najmniejszego drobiazgu, z niczego nie robiąc tajemnicy. Większość opisywanych przykładów dotyczy fotografii studyjnej, gdzie zwykle powstają współczesne fotografie zawodowe, ale ta wiedza może być wykorzystana w każdej sytuacji i w każdym miejscu, bo opisane prawidła są uniwersalne Książka jest napisana zrozumiałym językiem, umożliwiającym szybkie przyswojenie nawet bardzo skomplikowanych opisów oświetlenia.

Światło w fotografii: magia i nauka to lektura obowiązkowa dla wszystkich myślących poważnie o fotografii i pragnących całkowicie panować nad tym, co znajdzie się na zdjęciu. Dzięki przyswojeniu wiedzy zawartej w tej książce, światło - będące siłą sprawczą fotografa zostanie całkowicie ujarzmione i podporządkowane autorskiej wizji kadru, a widz znajdzie przyjemność w smakowaniu kuszących obrazów fotograficznych.
Andrzej Zygmuntowicz

Książka Światło w fotografii: magia i nauka stała się klasycznym tekstem z dziedziny oświetlenia fotograficznego. Można wprawdzie zgłaszać wątpliwości, pytając, w jakim sensie należy to trzecie wydanie uważać za takie samo jak pierwsze, biorąc pod uwagę szybkie zmiany, jakie zaszły w fotografii w ostatnich czasach. Książka została opublikowana po raz pierwszy w roku 1990, po raz drugi w roku 1997 i można by się spodziewać, że jako publikacja techniczna stanie się po tylu latach nieco przestarzała. Na przykład, gdy pisaliśmy pierwszą wersję książki Światło w fotografii: magia i nauka, elektroniczne przesyłanie zdjęć było wiedzą sekretną, dostępną niewielu wtajemniczonym, a do wykonania zdjęcia niezbędny był film. Jeśli klient wymagał zdjęć do czarno-białej broszury, to wykonywaliśmy czarno-białe powiększenia. W dzisiejszej epoce cyfrowego rejestrowania obrazów i cyfrowej ich obróbki oraz publikowania zdjęć w Internecie nasuwa się pytanie: w jakim stopniu którekolwiek nowe wydanie książki poświęconej fotografii może przypominać wcześniejszą wersję?

Jak się okazuje - może, ponieważ zasady przedstawione w książce Światło w fotografii: magia i nauka są zarówno nowe, jak i stare - takie same jak w pierwszym wydaniu. Niewątpliwie cała pozycja została znacznie uaktualniona. Na przykład rozdział „Skrajności" omawia cyfrową krzywą charakterystyczną, znacznie różniącą się od krzywej charakterystycznej dla tradycyjnego filmu fotograficznego. Wszystkie te istotne zmiany nie mają jednak specjalnie dużego wpływu na oświetlenie fotografowanego przedmiotu. Oświetlenie stosowane z powodzeniem do rejestracji obrazu na filmie nadaje się także do rejestracji obrazu na matrycy światłoczułej.

Style oświetlenia fotograficznego zmieniają się i zapewne będą ulegać dalszym zmianom, ale książka Światło w fotografii: magia i nauka nie stanie się przestarzała, ponieważ nie opiera się ani nie będzie się nigdy opierała na ulotnym stylu. Książka ta opisuje zachowanie się światła, a zasady te nie ulegają zmianom, podobnie jak podstawowe reguły fizyki. Fotografowie wiedzą o tym i dlatego sprzedaż poprzednich wydań rosła z roku na rok. Książka ta ma zatem solidne podstawy.

Jest to pierwsza publikacja na temat fotografowania, omawiająca zachowanie się światła odbijającego się od powierzchni obiektu i wpływ materiału, z jakiego jest zbudowany fotografowany przedmiot na powstające odbicia. Podstawową intencją nie jest uczenie fotografów wykonywania identycznych zdjęć jak przedstawione w książce, ale zachęta do przeniesienia owych zasad do innych dziedzin fotografii za pomocą posiadanego sprzętu. Taki mieliśmy zamiar, a poniższe relacje wskazują, że się nam to chyba udało:

• Uznany portrecista twierdzi, że z naszego rozdziału o oświetleniu nauczył się więcej niż ze wszystkich innych wykładów i książek razem wziętych.

• Po przeczytaniu tej książki pewien fotograf ślubów wykonał swoje pierwsze profesjonalne zdjęcie i zajął pierwsze miejsce w krajowym konkursie fotograficznym. (Nie była to do końca dobra wiadomość. Wygrał bowiem w tym konkursie z jednym z autorów tej książki!).

• Dwuletnia szkoła wyższa wprowadziła na jednym ze swoich kierunków tę książkę jako podręcznik oświetlenia. Prace studentów pierwszego roku tego kierunku zdobyły więcej nagród w dorocznym konkursie studenckim niż prace wszystkich pozostałych studentów.

Jednak niektórzy czytelnicy skarżyli się, że książka sprawia wrażenie nieco przestarzałej. Gdyby to był Makbet lub Oliver Twist (choć zapewne nigdy nie uda się nam napisać czegoś równie dobrego!), nie przejmowalibyśmy się taką krytyką. Skoro jednak książka zajmuje się tym, aby fotografowane przedmioty wyglądały dobrze, nie mogliśmy zlekceważyć takich uwag. W celu wprowadzenia bardziej nowatorskiego spojrzenia zdecydowaliśmy się zaangażować trzeciego - młodego - fotografa.

Dołączył do nas Steven Biver. W wielu krajowych i międzynarodowych publikacjach widzieliśmy jego wspaniałe zdjęcia i wniosły one do trzeciego wydania książki Światło w fotografii: magia i nauka nowego ducha.

Szczerze dziękujemy wszystkim krytykom za ich uwagi. Naszą odpowiedź stanowi właśnie to trzecie wydanie.

Podziękowania

Wstęp

1. Jak nauczyć się oświetlenia?
Czym są reguły?
Dlaczego te reguły są tak ważne?
W jaki sposób dobieraliśmy przykłady omawiane w tej książce?
Czy trzeba wykonywać te ćwiczenia?
Jaki aparat fotograficzny jest potrzebny?
Na filmie czy cyfrowo?
Jakie wyposażenie oświetleniowe jest potrzebne?
O czym jeszcze powinno się wiedzieć, aby w pełni skorzystać z tej książki?
Na czym polega tytułowa „magia"?

2. Światło: tworzywo fotografii
Czym jest światło?
Jak fotografowie opisują światło?
Jasność (jaskrawość)
Kolor
Kontrast
Światło a oświetlenie
W jaki sposób przedmiot modyfikuje oświetlenie?
Światło przechodzące
Bezpośrednia i rozproszona transmisja
Pochłanianie
Odbicie

3. Zarządzanie odbiciem i rodzina kątów
Typy odbicia
Odbicie rozproszone
Prawo odwrotnej proporcjonalności
Odbicie bezpośrednie
Niezgodność z prawem odwrotnej proporcjonalności?
Rodzina kątów
Spolaryzowane odbicie bezpośrednie
Jak odróżnić spolaryzowane odbicie bezpośrednie od zwykłego odbicia bezpośredniego?
Zamiana zwykłego odbicia bezpośredniego w odbicie spolaryzowane
Zastosowanie teorii

4. Wygląd powierzchni
Fotograf jako redaktor
Wykorzystanie odbicia rozproszonego
Kąt padania światła
Sukces i porażka generalnej zasady
Odległość źródła światła od fotografowanego przedmiotu
Trudne zadanie
Zastosowanie odbicia rozproszonego oraz cienia do podkreślenia faktury
Wykorzystanie odbicia bezpośredniego
Rywalizujące powierzchnie
Zastosowanie filtra polaryzacyjnego
Zastosowanie jeszcze większego źródła światła
Zastosowanie kilku źródeł światła
Zastosowanie zastawki
Powierzchnie złożone

5. Podkreślanie kształtu i konturu
Wskazówki wzrokowe
Zniekształcenie perspektywiczne
Zniekształcenie jako wskazówka głębi
Operowanie zniekształceniem
Rozpiętość tonalna
Rozmiary źródła światła
Duże źródła światła kontra małe źródła światła
Odległość od przedmiotu
Kierunek światła
Światło z boku
Światło nad fotografowanym przedmiotem
Światło wypełniające
Dodanie głębi do tła
Jaka jest idealna rozpiętość tonalna?
Fotografowanie architektury: zmniejszanie rozpiętości tonalnej
Fotografowanie obłych przedmiotów: zwiększanie rozpiętości tonalnej
Detale powierzchni
Błyszcząca kasetka
Zastosowanie ciemnego tła
Eliminacja odbicia bezpośredniego z pokrywy kasetki
Przesunięcie źródła światła w kierunku aparatu
Podniesienie lub opuszczenie aparatu
Użycie stopniowania tła
Eliminacja odbicia bezpośredniego z bocznych ścianek kasetki
Położenie czarnej blendy na stoliku
Podniesienie kasetki
Zastosowanie obiektywu o dłuższej ogniskowej
Ostateczne rozwiązania
Zastosowanie filtra polaryzacyjnego
Zastosowanie matującego spreju
Zastosowanie odbicia bezpośredniego?

6. Metal
Płaski metal
Jasny czy ciemny?
Poszukiwanie rodziny kątów
Oświetlenie metalu
Jasne odwzorowanie metalu
Czym jest „normalna" ekspozycja dla metalu?
Ciemne odwzorowanie metalu
Elegancki kompromis
Sterowanie efektywnymi rozmiarami źródła światła
Zachowanie kątów prostych arkusza metalu
Metalowe pudełka
Jasne tło
Przezroczyste tło
Błyszczące tło
Okrągły metalowy przedmiot
Kamuflaż
Ukrycie aparatu w cieniu
Zastosowanie namiotu
Inne środki
Filtry polaryzacyjne
Czarna magia
Sprej matujący
Jakie inne zastosowanie znajdują te techniki?

7. Przypadek znikającego szkła
Reguły
Problemy
Rozwiązania
Dwie atrakcyjne skrajności
Oświetlenie metodą jasnego tła
Oświetlenie metodą ciemnego tła
Najlepsze rozwiązanie
Wykończenie
Uwydatnianie powierzchni szkła
Oświetlenie tła
Redukcja widoczności linii horyzontu
Blokowanie odblasków powstających wewnątrz aparatu
Redukcja niepożądanych odbić
Problemy z przedmiotami nieszklanymi
Płyn znajdujący się w szkle
Płyn jako soczewka
Zachowanie prawdziwego koloru
Dodatkowe nieprzezroczyste przedmioty
Główny przedmiot zdjęcia

8. Arsenał świateł
Pojedyncze źródło światła
Podstawowe ustawienie
Rozmiary źródła
światła
Faktura cery
Gdzie ustawić światło główne?
Kluczowy trójkąt
Lewa strona?
Prawa strona?
Szerokie czy wąskie oświetlenie?
Okulary
Dodatkowe światła
Światła wypełniające
Blendy jako światła wypełniające
Oświetlenie tła
Światło oświetlające włosy
Światła efektowe
Światła konturowe
Nastrój i klucz
Oświetlenie techniką niskiego klucza
Oświetlenie techniką wysokiego klucza
Konsekwencja w wyborze techniki
Ciemna cera
Portret w świetle zastanym
Okno jako światło główne
Słońce jako światło oświetlające włosy
Połączenie oświetlenia studyjnego i naturalnego
Właściwe oświetlenie portretowe
Ustanawianie reguł?

9. Skrajności
Krzywa charakterystyczna
Doskonała „krzywa"
„Zły" aparat fotograficzny
Prześwietlenie
Niedoświetlenie
Prawdziwa matryca CCD
Wykorzystanie każdego zasobu
Białe na białym
Ekspozycja białego na białym
Oświetlenie białego na białym
Przedmiot i tło
Zastosowanie nieprzezroczystego białego tła
Zastosowanie półprzezroczystego białego tła
Zastosowanie lustrzanego tła
Stosowanie niewielkiego tła
Czarne na czarnym
Ekspozycja czarnego na czarnym
Oświetlenie czarnego na czarnym
Przedmiot i tło
Zastosowanie nieprzezroczystego czarnego tła
Zastosowanie czarnej błyszczącej powierzchni
Ustawienie fotografowanego przedmiotu z dala od tła
Histogram
Zapobieganie problemom
Nadmierna obróbka
Krzywe
Nowe zasady?

10. Światło w podróży
Wybór właściwej lampy błyskowej
Właściwa ekspozycja
Wykorzystanie automatyki lampy błyskowej lub aparatu
Zastosowanie światłomierza do pomiaru światła błyskowego
Ustalanie ekspozycji
Ustalanie liczby przewodniej
Stosowanie liczby przewodniej
Zwiększanie ilości światła
Skoncentrowany błysk
Zastosowanie wielu lamp błyskowych
Wielokrotne błyski
Poprawa jakości światła
Odbity błysk
Omiatanie światłem
Światła o różnych kolorach
Dlaczego temperatura barwowa światła jest tak ważna?
Niestandardowe źródła światła
Czy kolory się mieszają?
Środki zapobiegawcze
Światła o różnej intensywności
Czy w plenerze można stosować oświetlenie studyjne?

Indeks

 

Zbliżone produkty
Z kategorii:
Wydawnictwo:
|
Zamów telefonicznie
Zamówienia możecie Państwo składać drogą telefoniczną pod numerami:
017 851 83 43
017 250 28 10 fax
Komentarze użytkowników:
Opinie
Bardzo cieszymy się z zaufania jakim nas Państwo obdarzacie, cenimy wszystkie rzetelne uwagi i sugestie, także te krytyczne
Zamów telefonicznie
Zamówienia możecie Państwo składać drogą telefoniczną pod numerami:
017 851 83 43
Online: 1
Copyright © 2004-2015 meble.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptacje Regulaminu
do góry